Rhythmic Movement Training


In de praktijk werk ik met de RMTi methode om nog niet ontwikkelde of niet geïntegreerde reflexen op gang te helpen.

Rhythmic Movement Training International is een reflexintegratie programma gebaseerd op het werk van Kerstin Linde, een Zweedse specialist in beweging en opgericht in 2007 door Moira Dempsey. Deze methode maakt gebruikt van simpele, zachte ritmische bewegingen op de vloer en bootst de bewegingen na die baby's in hun natuurlijk proces gebruiken om zich verder te ontwikkelen. Zij hebben daarvoor gekeken naar de volgende ontwikkelingsstadia van een kind:

  1. Voor de geboorte
  2. De eerste zes maanden na de geboorte
  3. Als ze omhoog komen op hun handen en knieën
  4. Terwijl ze leren lopen

 De bewegingen werken in op verschillende gebieden en zorgen voor:

  • Het ontstaan van een betere samenwerking tussen de verschillende hersenonderdelen. Het 'communiceren' verbetert doordat er nieuwe en betere 'wegen' worden aangelegd. 
  • Het efficiënter en sneller doorgeven van signalen die binnenkomen via de zintuigen en doorgegeven worden aan de hersenen. 
  • Dat we een juiste lichaamshouding ontwikkelen met meer controle over bewegingen en betere spierspanning in nek, rug en schouders.

 

In de meeste gevallen worden er eerst een aantal testen uitgevoerd om de reflexen te beoordelen. Hierop wordt een individueel bewegingsprogramma opgesteld om het systeem tot rust te brengen en het in de juiste richting te begeleiden.

De bewegingen zijn gemakkelijk en snel aan te leren en ouders vinden ze thuis eenvoudig om te gebruiken. Kinderen vinden ze erg leuk en ervaren ze meestal als erg rustgevend. Sommigen ervaren al snel (kleine) verbeteringen door de oefeningen, maar RMTi is geen 'quick fix' en voor veel mensen duurt het programma meestal een jaar of langer. Dit komt omdat de verschillende ontwikkelingsstadia opnieuw worden bekeken en ervaren. Het kost tijd en moeite om iets wat je al heel lang automatisch doet te veranderen en in plaats daarvan een nieuwe weg in te slaan. Dit heb ik zelf ook mogen ervaren. Maar nieuwe verbindingen zorgen ervoor dat je niet alleen kunt groeien op het gebied van schoolse vaardigheden (lezen, schrijven, rekenen), maar ook op sociaal, emotioneel en fysiek gebied.

 

 

De methode is succesvol geweest bij mensen met ontwikkelingsstoornissen als ADHD/ADD, dyslexie, dyspraxie, schrijfproblemen, concentratie- of coördinatie moeilijkheden, leerproblemen en het syndroom van Asperger. Ook bij emotionele problemen als angst, paniek, emotionele onevenwichtigheden en bij gedrag- en lichamelijke problemen zoals schizofrenie, parkinson en PTSS. Ongeacht leeftijd of niveau.